تشریفات چیست؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم تشریفات چیست و به چه معناست؟ پس اگر دوست دارید با این مقوله بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میی‌کنیم این مطلب را بخوانید.

تشریفات به مجموعه رفتارهای اختیاری و قوانین پذیرایی می‌گویند. این رفتارهای پسندیده شامل پیشدستی در سلام کردن، احترام گذاشتن به دیگران، خوش اخلاقی و … می‌شود. قوانین و رفتارهای اجباری نیز شامل انضباط، احترام به قوانین، رعایت نظم و ترتیب و … می‌شود.  

تشریفات در ایران

می‌توان گفت در کشور ما تشریفات در مواجهه با دوستان و آشنایان به خوب رعایت نمی‌شود. دلیل این عدم رعایت می‌تواند عدم آگاهی از اصول تشریفات یا حتی صمیمیت و راحتی زیاد باشد. به همین دلیل است که طرفین ناراحت نمی‌شوند.  اما در روابط بین المللی همه چیز متفاوت است. در اینجاست که رعایت تشریفات ضرورت بسیاری دارد و بیانگر ویژگی های مردم یک کشور است. به همین دلیل بسیار خوب است در مراسم های مهم یا داشتن مهمانان خارجی تشریفات رعایت شود.

تشریفات در زبان عربی

کلمه تشریفات عربی است و از ریشه شرف می‌آید. شرف نیز معنای بزرگی را می‌دهد. امام حسن (ع) می‌فرمایند: شرف یعنی احترام به خود و دیگران. در سایر فرهنگ ها و کشورها نیز سخنان و مطالب زیادی درباره تشریفات و آداب آن مانند نوشیدن و خوردن، رفتار میزبان، برگزاری مراسم ها و … گفته شده است اما صحبت درباره اسراف و تجمل در آن کمتر به چشم می‌خورد. موضوع مهم این است که تشریفات به معنای اسراف نیست.

تشریفات در زبان انگلیسی

پروتکل نزدیکترین واژه به تشریفات است. اما کلمات زیر نیز به معنای تشریفات نزدیک هستند.

  • Geremonial
  • ceremony
  • formalities
  • observance
  • rites
  • protocol

تشریفات در مجالس

رعایت اصول و قوانین تشریفات در مجالس به معنای اسراف و تجمل گرایی نیست. بلکه تشریفات در واقع احترام به میزبان و سازماندهی و نظم بخشیدن به اجرای مراسم است. در واقع تشریفات را می‌توان ارتباط غیرکلامی نیز به حساب آورد.

 

امیدواریم از مطالعه مقاله تشریفات چیست لذت برده باشید و با معنای این واژه آشنا شده باشید. تشریفات سفیران بهترین مرجع برای آموزش تشریفات و برگزاری مراسم های شما

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.