سمینار چیست؟

قطعا شما نیز لغت‌های کنفرانس، سمینار همایش و ورکشاپ را شنیده‌اید. اما ممکن است با معنای دقیق این لغات آشنا نباشید. یا مثلا تفاوت آنها را ندانید و … به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مقاله را بنویسیم تا شما را با سمینار بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.  

تعریف سمینار

سمینار، به رویدادی گفته می‌شود که حول محور موضوعی خاص می‌چرخد. در سمینارها یک یا چند سخنران یا ارائه دهنده اصلی وجود دارند که با توجه به موضوع سمینار، برای شرکت کنندگان سخنرانی می‌کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که در یک سمینار موفق تنها سخنرانان اصلی صحبت نمی‌کنند  بلکه سعی می‌کنند مسیر بحث را هدایت کرده و شرکت کنندگان را نیز در بحث مشارکت دهند. در بیشتر سمینارها این مشارکت به صورت پرسش و پاسخ انجام می‌شود.

سمینار

مثالی از سمینار

ساده ترین و ملموس ترین مثال برای همه‌ی ما سمینار کارشناسی ارشد است. در این سمینار دانشجویان فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد که درباره موضوعی خاص تحقیق کرده‌اند گرد هم آمده و در حضور اساتید و سایر دانشجویان به توضیح تحقیق و پژوهش خود و دفاع از آن می‌پردازند. در انتها نیز به سوالات شرکت کنندگان پاسخ می‌دهند.

هدف از برگزاری

سمینار می‌تواند یک یا چند هدف داشته باشد. به عنوان مثال در سمینارهای تحصیلی شرکت کنندگان با هدف تحصیلی در یک موضوع خاص به بحث و تبادل می‌پردازند تا بتوانند اطلاعات خود را در آن موضوع خاص عمیق کنند یا به نتایج جدید دست یابند. سمینارهای آموزشی نیز همینگونه هستند، یعنی عده‌ای دور هم جمع می‌شوند تا علم و آگاهی خود را در زمینه‌ای خاص افزایش دهند.

اما ممکن است سمیناری با چند هدف عمده برگزار شود. برای مثال سیمناری که علاوه بر هدف آموزشی هدف انگیزشی نیز داشته باشد. دقیق تر می‌گوییم تا بهتر متوجه شوید. سمیناری در زمینه کارآفرینی را تصور کنید. در این سمینار علاوه بر اینکه نحوه راه انداختن کسب و کار آموزش داده می‌شود انگیزه آن نیز به مشارکت کنندگان داده می‌شود.

تفاوت سمینار با ورکشاپ

سمینار بیشتر جنبه آکادمیک داشته و در آن چند متخصص درباره موضوعی صحبت کرده و سپس به بحث و تبادل نظر با حاضرین می‌پردازند. پس لزومی برای آموزش وجود ندارد. اما ورکشاپ ها کمتر رسمی بوده و بیشتر روی جنبه آموزش و تجربه کردن تاکید دارند به طوری که شرکت کنندگان در ورکشاپ به همراه مدرس کاری را تجربه کرده و آن را فرا می‌گیرند.

ورکشاپ

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و به خوبی با مفهوم سمینار آشنا شده باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.